Közösségi média marketing – Minden, amire szükséged lehet!
A social media az online marketing egyik leglényegesebb ága, amihez hozzátartozik a Facebook, az Instagram, a Linkedin, a Twitter, a Pinterest és a TikTok csatornák kezelése is. A social media behálózza az életünket, és ha egy cég nincs jelen a Facebook az Instagram világában, akkor jelentős hátránnyal indul. „Fent van Facebookon, Instán?” kérdés, szinte napi rendszerséggel jelenik meg az életünkben, ami jól mutatja, hogy az, aki nincs jelen a közösségi médiában, már – már furcsának tűnik. Ez egy vállalkozás esetében pedig hatványozattan így van. A sikeres üzleti kommunikáció jelentős bevételnövekedéshez vezet, ha pedig megismerjük a közönségünket, az igényeiket, érdeklődésüket, olyan tudásra teszünk szert, ami valóban aranyat ér.
Mivel foglalkozik egy social media manager?
A közösségi média menedzser általában az a személy a szervezetben, akit egy termék, márka, vállalat vagy magánszemély közösségi médiában való jelenlétének figyelésével, a feladatok végrehajtásával és a teljesítmény mérésével bíznak meg. Általában a cég hangjaként tekintenek rá, aki közvetíti a márka üzenetét a közösségi platformok valamelyikén. A közösségi média menedzserek márkapromóciókat indíthatnak, ismerik a közösségi média legfontosabb mérőszámait, válaszolhatnak kérdésekre, kommentekre a márka hangjának irányelvei szerint. A közösségi média menedzserek naponta dolgoznak azon, hogy új tartalmat állítsanak elő, folyamatosan újítanak, új ötleteket és formátumokat találnak ki munkájuk során, és mérik ezen ötletek (posztok) teljesítményét is.
Kikkel dolgozik együtt?
Ha közösségi média menedzserként nagyobb cégeknél, reklámügynökségnél helyezkedsz el, akkor valószínűleg a közösségi média részleg vezetőjének fogsz riportok, jelentéseket készíteni, esetleg a tartalom vagy márkamenedzsernek. Más kreatív csoportokkal, a marketinggel vagy a PR – részleggel is együtt dolgozhatsz, valamint az értékesítési osztállyal is, hogy potenciális ügyfelekre tegyetek szert a social media kampányokkal. A közösségi méda menedzsernek szükséges lépést tartani iparági trendekkel, valamint a vállalati hírekkel is. A szerepkör pörgős és változatos, számtalan feladat vár rád egy nap leforgása alatt is.
Tartalom létrehozása több platformon
Ha egy poszt szuperül működik a Facebook esetében, az nem garantáltan működik az Instagramon, vagy Linkedinen, tehát érdemes tesztelni, és mérni a különböző posztok sikerességét. Ez lehet videó, podcast, blog, gif vagy egy infografika.
Elemzések készítése, stratégia megalkotása
Nem árt, ha rendelkezel némi analitikus vénával, hiszen nyomon kell követned, hogy mely kampányok működnek és melyek kevésbé, hiszen így tudod a rendelkezésedre álló büdzsét a megfelelő módon elkölteni. A másik fontos aspektus, hogy képes légy a semmiből stratégiát alkotni egy új termék vagy szolgáltatás bevezetésénél.
ROI mérés
ROI (Return on Investment) a befektetés arányos megtérülést adó mérőszám. Fontos, hogy egy-egy kampány elkezdése során felállíts bizonyos konkrét mérőszámokat, amelyek alapján mérni fogod az adott kommunikációs kampány sikerességét.
Bejegyzések ütemezése
Minden platformon van egy ideális időintervallum a tartalom közzétételére. Az ütemezés csökkenti a munkaterhelést, így biztosítva van, hogy a tartalom a lehető legideálisabb időpontban kerüljön a közönség szeme elé.
Beszélj a közönséghez
A közösségi média lényege, hogy elköteleződést építsen, tehát fontos, hogy mindig válaszolj, kommentelj és foglalkozz az ügyfelekkel.
Tartalomnaptár (content calendar) töltése
Egy ilyen felgyorsult világban meg kell tervezni a tartalmat és folyamatosan tölteni kell azt a naptárba, akár hetekkel előre, hogy naprakész legyél a változásokkal kapcsolatban.
Ez csak néhány példa volt arra vonatkozóan, hogy milyen feladatok várnak rád a mindennapokban, ha úgy döntesz az online marketing és a social media mellett teszed le a voksod.
Néhány egyéb készség, amire szükséged lesz közösségi média menedzserként
Most, hogy már képbe kerültél, hogy megközelítőleg milyen feladatok várnak rád social media menedzserként, ideje megvizsgálni, hogy milyen készségekre lesz szükséged a jövőben.
Írás
A közösségi média marketing nélkülözhetetlen része az írás. Van, hogy egy nap egy tucat bejegyzést is megírnak. Ráadásul mindegyik platform egy kicsit más írásstílust igényel. A LinkedIn-en fontos a professzionális hangsúly, míg a Facebook és Instagram egy sokkal könnyedebb hangvételt igényel. Emellett nem árt, ha az online marketing másik oldalát, az SEO szövegírás alapjait is ismered.
Képesnek kell lenned olyan üzenetek átadására, amelyeket a márka közönsége megért, és pozitív érzést kelt bennük. Lényegében az íráson keresztül erősítened kell a márka üzenetét. Rövid és hatásos címsorok írása, struktúrált szöveg a könnyen olvashatóság érdekében, egyszerű copy-k a videók vagy képek alá.
Kutatás
Ugyan az SEO feladatok az online marketing egy teljesen külön ága, ha haladó social media marketinges vagy, akkor el kell kezdened ismerkedni vele. A keresőoptimalizálás a tartalommarketing szerves részét képzi, és nagy hatással van rá. Egy jó social media manager tisztában van ezzel és igyekszik a szöveget is ennek megfelelően írni. Ha a stratégiád része az SEO, akkor sokkal nagyobb közönséget vonzhatsz be, ami több potenciális vásárlót tud behúzni.
A téma szakértője
Egyértelműnek tűnhet, hogy egy közösségi média menedzsernek érteni kell a social mediához, de rengeteg minden van, amit bizonyos idő és kísérletezés után tudsz majd még magasabb szintre emelni. Ilyen például az, hogy melyik felületen, mi működik igazán jól és mikor érdemes posztolni, a platformspecifikus tartalmak előállítása, vagy éppen a lehetőség a közönség megszólítására bejegyzéseken keresztül. Szakmára tipikusan jellemző, hogy rengeteg mindent a gyakorlat útján fogsz elsajátítani.
Ügyfélbarát ügyfélszolgálat
A magyar piacon az ügyfelek 47%-a olyan márkákat részesít előnyben, ami erős ügyfélszolgálattal rendelkezik, ezért neked sem árt, ha értesz a jövőbeni ügyfelek nyelvén. Az ügyfelek, potenciális vásárlók gyakran keresik fel egy – egy márka közösségi média fiókját kérdéseikkel, és ha arra nem kapnak választ, csorbul a márkába vetett hitük. Minden, amit a közösségi média platformokon mondanak és tesznek, az befolyással van a márka reprezentiációjára.
Vizualitás
Az íráskészség mellett a vizuális tartalom is kulcsfontosságú. Egy igényes fotót, vagy videót akár több százan vagy ezren is megoszthatnak, ezért el kell sajátítanod, hogyan tudsz a legjobb platformspecikus tartalmat létrehozni. Nem árt, ha ismersz alapvető tervező programokat (Canva ismeret nagyon hasznos lehet), emellett pedig az alapszintű videószerkesztői ismeret is nélkülözhetetlen lehet. A videó ma már a social media stratégia nélkülözhetetlen eleme, egy jó social media menedzser felismer egy „viral” videó lehetőséget, ha meglátja. Az Instagram videók és TikTok térhódításával a videók minősége elképesztően lényeges. Igyekezz, hogy amit közvetítesz a márkádról az tömör és lényegretörő legyen.
Kreativitás
A social media kezeléséhez nem árt egy nagy adag kreatvitás, hogy képes légy kitűnni az internet egyre növekvő közösségi mádia felületein. Nincs annál kiábrándítóbb, mint egy színtelen márka és online jelenlét. A kreatív hozzáállás segít, hogy online kampányokat indíts, amelyek olykor akár bevállalósak is lehetnek.
Hatékonyság és szervezettség
Nem tudsz social stratégiát építeni, ha a saját idődet sem tudod beosztani, egy elfelejtett poszt, akár több napos fejfájást is okozhat számodra. Ha szeretnéd még szervezettebbé tenni a napjaidat, akkor tanuld meg a hatékony időgazdálkodás alapjait.
Légy alkalmazkodóképes
A rugalmasság a marketing minden ágában fontos, de ez különösen igaz a social mediára, hiszen olyan gyorsan változik, hogy muszáj vele lépést tartani. Nem elég, hogy képes vagy ütemezni bejegyzéseket, ismerned kell az új funckiókat, trendeket, valamint folyamatosan tesztelned és elemezned kell.
Kommunikáció
Végül, az igazi jolly joker, ami nem más, mint a másokkal való asszertív kommunikáció elsajátítása. Ahhoz, hogy érvényesülni tudj és képes légy másokkal is együtt dolgozni, elengedhetetlen, hogy a megfelelő módon kommunikálj bármilyen felmerülő probléma esetén. Ha szeretnéd elsajátítani az alapokat, megteheted asszertív kommunikációs workshopunk keretében.
Miért fontos a vállalkozásoknak?
Jelenleg közel 50 – 60 millió vállalkozás van jelen Facebookon, ami egy hatalmas szám. A közösségi média tökéletes felület a felhasználók számára, hogy első kézből tájékozódjanak vagy akár véleményt alkossanak, kérdezzenek. Tulajdonképpen lerövidíti a hírközlést, a cég pedig azonnal reagálni tud bármilyen posztra, véleményre, vagy kérdésre. A vállalat emellett hírközlésre, bejelentésekre is használhatja ezeket a platformokat. Manapság pedig azonnali értékesítésre is alkalmazhatjuk, hiszen a segítségével termékeinket nem csak népszerűsíthetjük, hanem el is adhatjuk. A különböző hirdetések segítségével pedig növelhetjük ügyfélkörünket.
Mit fogsz megtanulni a social media marketingről a The Bright Academy-nél?
Ezekben az online tudásbővítő videós tartalmakban bemutatjuk a social media használatát, egészen az alapoktól. Igyekszünk számodra esettanulmányokon, vagy személyes példákon keresztül átadni még többet. Megismerheted az algoritmusok és hashtagek működését, tanulsz majd az influencerekről és a legújabb social media trendekről. Megtanulod Google Maps-re felhelyezni a céged, megismered a Creator Studio és a Meta Business használatát. Megtudod, hogyan ismerheted fel a célcsoportodat, és hogyan lehet őket hirdetéseken keresztül targetálni, gyors és hatékony módon. Bemutatjuk számodra a különböző chatbotok, a virtuális valóság és az effektek és matrickát használatát.
Miért válaszd ezt a közösségi média marketing alapozót?
Elhelyezzük a különböző online csatornákat a marketing rendszerében, bemutatjuk, hogyan lehet hatékonyan kezelni, és hogyan tudsz folyamatosan kreatív tartalmakat megosztani a közönségeddel. Megmutatjuk, hogyan tudsz hatékony posztokat és hirdetéseket indítani, amivel garantált eredményeket tudsz elérni, szinte azonnal.
A videók online érhetők el, így nem szükséges személyes részvétel, a helyszín lehet a saját otthonod is. Az oktatás a The Bright Academy online oktatási platformján történik, saját időbeosztásban és saját tempóban, így te osztod be az idődet. Ha karrierváltáson gondolkodsz, és szeretnél naprakész, gyakorlati tudást, akkor ez a tananyag tökéletes választás számodra. Azt itt megszerzett tudás garantáltan gyakorlatias, így a modulok elvégzése után garantáltan alkalmazni tudod azokat élesben is!
Kinek ajánljuk?
A képzés minden olyan érdeklődő számára készült, aki szeretne még mélyebben megismerkedni a social media világával és profi szinten használni azt. Azoknak is ajánljuk, akik szeretnének social media managerként elhelyezkedni a jövőben és minden álmuk céges üzleti Facebook vagy Instagram oldal létrehozása és professzionális üzemeltetése.