Már lassan 4 hónap is eltelt az évből, így érdemes utánajárnunk, melyek lesznek leghatékonyabb online marketing eszközök 2021-ben. Napjainkban, az online marketing eszköze egyre nagyobb figyelmet igényel, szemben az offline eszközökkel. Ahhoz, hogy kis és középvállalkozás, vagy egy multi sikereket érjen el, szinte nélkülözhetetlen az online jelenlét. A koronavírus – ha lehetséges – még inkább az online térre helyezte a fókuszt, így aki ügyesen „halászott a zavarosban” biztosan sikert ért el.
A kereslet bővülése miatt hoztunk neked néhány online marketing eszközt, amivel a garantáltan növelheted a forgalmad és növelheted a fogyasztói bázisodat.
Hatékony online marketing eszközök 2021-ben
2021-ben a piac további bővülése várható, hiszen mostmár azok is nagyobb bizalommal használják az internetet, akik eddig nem vásároltak, csak „szörföltek”. Egyértelmű tehát, hogy komoly kereslet növekedés zajlódott le 2020-ban, hiszen a legtöbben home office-ba kényszerültek, és otthonról vásároltak. Nem véletlen tehát, hogy az online marketing használata kiemelten fontos a legtöbb iparágban. Közösségi média, Google Ads, keresőoptimalizálás… ebben a cikkben ezen eszközök felsorolása mellett tippeket is kapsz a használatukhoz.
Rendben, de mi is pontosan az online marketing?
Ha még új vagy a szakmában, esetleg csak érdekel az online marketing, akkor első lépésként tisztázzuk, hogy mit is jelent pontosan. Jelenleg, közel 5 milliárd ember használja az internetet napi szinten, és majdnem 3,4 milliárd ember használ valamilyen közösségi média oldalt. Amennyiben széles közönséget szeretnél a termékeid értékesítésére, már meg is találtad. A marketing azon formáját, mely az internetet használja, online marketingnek nevezzük. Ez magában foglalja a következőket: közösségi média marketing ( Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn, Pinterest…stb), email marketing, fizetett hirdetések (PPC, mint pl. Google Ads ) tartalommarketing stb.
Az online marketing eszközök előnyei
Az online marketing tehát folyamatosan beszivárgott az életünkbe és közvetlen módja lett a vállalkozások számára, hogy elérjék a célközönségüket. Rengeteg előnye van az offline marketinggel szemben, amiket most szeretnénk kiemelni számodra.
Mérhetőség – Az online marketing egyik legnagyobb előnye a siker mérhetősége. Ha pedig valamit mérni tudunk, akkor azt általában még sikeresebbé is tudjuk tenni.
Sokszínűség – Egyszerre több fronton is támadhatunk, nem csak egyféle online marketing eszköz létezik.
Releváns hirdetések – Az emberek számára fontos, hogy egy adott termék vagy szolgáltatás miért lesz hasznos számukra, a célzott hirdetés a releváns célközönséget érik el.
Olcsóbb, mint az offline marketing – Gondoljunk csak egy újsághirdetésre, vagy tv spotra, ami sokszor több százezer forintba kerül. Ezzel szemben egy Facebook hirdetés alig pár ezer forint.
Egyenlő lehetőségek – Az online marketing egyenlő lehetőségeket biztosít a vállalkozások számára mérettől függetlenül. A közösségi médiában egy futócipőt gyártó kezdő vállalkozás olyan márkákkal párhuzamosan reklámozhat, mint például a Nike.
Aktív közönség – Az online marketing másik előnye, hogy kézzelfoghatóvá teszi a márkát. A fogyasztó kedvelhet, kommentelhet, vagy megoszthatja az adott hirdetést.
Skálázhatóság – Az online marketing eszközök előnye, hogy testre szabhatod őket. Így egy hirdetést is megállíthatsz vagy újraformázhatsz kedved szerint.
Social media – vonzd be és tartsd ott!
A hatékony online marketing eszközök egyik éllovasa a közösségi média. Ha közösségi médiáról beszélünk, akkor több szempontot is figyelembe kell vennünk. A közösségi média egy ingyenes élménymegosztó eszköz, – legyen az Facebook, Instagram vagy bármi más – tehát a felhasználó számára elsősorban az élmények megosztásról szól. Nem azért görgetünk, hogy hirdetéseket lássunk, hanem az ismerőseinkre vagy a legjobb barátainkra vagyunk kíváncsiak.
A célnak tehát annak kell lennie, hogy olyan értékteremtő posztokat gyártsunk, melyek elkötelezik a vásárlót irányunkba, vagy újakat vonzanak be. Ehhez már számunkra megfelelő, komplex marketing stratégiára van szükség. Fontos, hogy mikor és hogyan posztolsz, kik követnek, és milyen tartalmakat posztolsz, vagy kiket ér el, egy hirdetés.
Lokális SEO
A keresőoptimalizálás, azaz SEO egy olyan folyamat, mely során különböző tényezők alapján – melyek lehetnek weboldallal kapcsolatos és weboldalon kívüli szempontok-, a Google a keresési listába rangsorolja az adott weblapot. Három részből áll: On-Page SEO, Off-Page SEO és technikai SEO.
Az On-Page SEO egyik eszköze a kulcsszókeresés. A kulcsszókeresés azért is az egyik legfontosabb (akár ingyenes) eszköz, mert ezáltal megtudjuk, hogy az adott honlap esetében mely fő- és másodkulcsszavakra, valamint segítő kifejezésekre kell fókuszálnunk ahhoz, hogy a Google első találatai között jelenjen meg a potenciális célközönségünk számára. Ezeket a kulcsszavakat érdemes úgy megtervezned, hogy egyezzen a célközönség által megfogalmazott keresőszóval, tehát úgynevezett kereskedelmi szándék álljon mögötte (vásárlás, feliratkozás).
Rendben, de mit jelent a lokális SEO, a hagyományos SEO-val szemben? A lokális SEO, azért is jelentős online marketing eszköz, mert egy adott vállalkozás ezzel jelzi, hogy milyen távolságban elérhető a szolgáltatás, amit nyújt. Így a Google már eleve azokat a szolgáltatásokat fogja kidobni organikusan, amelyek hozzád legközelebb állnak.
E-mail marketing
Sokan és sokszor temették már az e-mail marketing eszközét, de erre mindig rácáfolnak a számok. Érdekes tény, hogy bár sokan a közösségi médiát tartják a leghatékonyabb marketing eszköznek, mégis az e-mail marketing generálja a legtöbb eladást, még ma is. Ha digitális marketing, az email még ma is nagyon fontos szerepet tölt be. Egy jól kialakított hírlevél lista, egy szuper adatbázis, és némi kreativitás az egekbe emelheti az eladásokat.
Blog és content marketing
Content is king – azaz, a tartalom a menő! Természetesen el lehet égetni milliókat is fizetett hirdetésekre, de ha nincs mondanivalód, ez vajmi keveset ér. A tartalommarketing célja, hogy érdekes, hasznos és informatív tartalmakat adjon a közönségnek, amelyek lehetnek szakmai cikkek vagy érdekes tartalmak. Fontos, hogy a content marketing ne hasson agresszívan, de mégis felkeltse a böngésző érdeklődését.
Az interaktív tartalmakat két fő csoportba osszuk fel: oktató jelleg content, és ingyenes, szórakoztató tartalmak. Az oktató jellegű halmazba tartoznak a termék leírások, blogok, újságcikkek. A szórakoztató, interaktív tartalmak, például a játékok vagy a videók. Az interaktív tartalmak segítségével sokkal jobb eredményeket érhetsz el, mint egy képes vagy szöveges poszttal.
Könnyen fogyasztható tartalmak
Az elmúlt években egyre inkább előtérbe helyeződtek az online térben könnyen fogyasztható tartalmak. Az embereknek egyre kevesebb idejük van, ezért a marketingesek meglátták az ebben rejlő lehetőségeket, ez is a tartalommarketing része. Ilyenek például az útközben hallgatható podcastok, YouTube videók vagy a rövid, személyre szabott hírlevelek, melyeket a pandémia óta, sokkal többen nyitnak meg. A kényelmes, és könnyebben emészthető tartalom segítségével, sokkal intimebb viszony alakítható ki a közönségeddel, mint a hagyományos marketing eszközökkel.
Élő közvetítések és influencer marketing
Ha pedig a könnyen emészthető, ingyenes tartalomnál járunk, mindenképpen meg kell említenünk az élő videók és az influencer marketinget, mint eszköz. Mivel az otthon maradás miatt szinte senki nem tudott a barátaival és családjával szocializálódni, ezért az élő közvetítések sokkal nagyobb figyelmet kaptak. Facebook az élő megtekintések több mint 50%-al megugrottak, Instagramon pedig 70%-al. A tartalommarketing másik eszköze, az influencer marketing szintén egyre nagyobb teret nyer a közösségi médiában. Az emberek szeretik nézni az élő influencer bejelentkezéseket, hiszen ez kapcsolatot teremt.
Adj hangot a márkádnak!
Podcastot indítani, sokkal – sokkal egyszerűbb, mint videót készíteni. Semmi mást nem kell tenned, mint letölteni, egy ingyenes podcast applikációt, és már fel is veheted az első adásodat. Sőt, ha eleve van egy videós interjúd, abból is készíthetsz hanganyagot. Kezdetekben nincs szükséged arra, hogy drága audio eszközöket vásárolj, elég ha a telefonoddal felveszed a hanganyagot. A másik jó hír: sokkal kisebb a konkurenciád, mint egy blog vagy YouTube csatorna indítása esetén.
Fenntarthatóság és jótékonyság
Nem csak hagyományos online marketing eszközöket kell hangsúlyoznunk, a vásárlók számára fontos, hogy a márkával azonosulni is tudjanak. Hiába bármilyen marketing eszköz, ha a fogyasztó nem tud kapcsolódni a brandhez. Miért is akarna valamibe befektetni, amit nem tart őszintének, vagy hitelesnek?
Jótékonyság
2021-ben a márkáknak rá kell hangolódniuk arra, hogy miért is léteznek, és kiket szolgálnak? A tavalyi évben több olyan kampányt is láthattunk, mint pl. a Hilton szállodaláncé, amely ingyenes szobákat biztosított az egészségügyi dolgozóknak. A Chanel, divatcég pedig megbízta a varrónőit, hogy varrjanak maszkokat a világjárvány elleni küzdelem részeként.
Fenntarthatóság hangsúlyozása
A fogyasztók 81% százaléka úgy véli, hogy a vállalatoknak fontos szerepe van abban, hogy valamilyen módon csökkentsék a klímaváltozás hatását. Ez nem egy meglepő szám, hiszen az elmúlt években láthattuk, hogy különböző márkák elmozdultak a fenntarthatóbb jövő felé. Ez lehetett csomagolás, a felhasznált anyagok, vagy éppen a szállítmányozás. A fogyasztók aktívan keresik azokat a márkákat, melyek célorientáltak és tudatosan a környezetvédelem felé fordulnak.
Fontos az inkluzivitás
Az inkluzivitás is egyre nagyobb hangsúlyt kap, főleg a 2020-ban bekövetkezett Black Lives Matter mozgalom kapcsán. Azok a márkák, amelyek nem, vagy kevésbé befogadóak, valószínűleg 2021-ben megérzik majd ennek a hatását. A másik oldalon, pedig a toleránsabb, befogadóbb márkák kaphatnak sokkal nagyobb figyelmet. A vásárlók 41%-a olyan kiskereskedőktől tért át, melyek nem tükrözték az inkluzivitásról vallott elveiket. Ennyire nélkülözhetetlen tehát megjeleníteni a marketing eszközeinkkel, hogy befogadóak vagyunk.
PPC és Alexa
Ha az online marketing eszközök a téma, akkor nem hagyhatjuk ki a nagyágyút a pay per click, azaz a kattintás alapú hirdetéseket. A keresőoptimalizálás, SEO mellett nem árt néha, ha más online eszközök előnyeivel is élünk.
PPC
A fizetett hirdetések főlényét mindenképpen érdemes kihasználni. A kattintás alapú hirdetések, a legnépszerűbbb árazási rendszer a fizetett hirdetések világában. A keresőrendszerek, mint a Google, a Bing, vagy Yahoo, is a PPC hirdetések rendszerét használja, de népszerű a közösségi média világában is. A PPC hirdetés lényege, hogy a fogyasztó meglátja a hirdetést egy weboldalon, vagy keresőmotorban, majd rákattint.
Ha a fogyasztó rákattintott, akkor a hirdetőnek automatikusan fizetnie kell. A fizetős hirdetések nagyon hatékonyak új vásárlók bevonzására, de kezdő hirdetők gyakran hibáznak. Ha nem megfelelő a hirdetés beállítása, akkor gyakran csak „pénzégetés” lesz belőle, semmint nyereség. A Google Ads azonban egy hatékony megoldást kínál az automated bidding, azaz automatikus ajánlattételek formájában. Az automatikus ajánlattételek megkönnyítik és egyértelműbbé teszik az ajánlatok beállítását, így segítségével könnyebben érhetőek el a kitűzött célok. Mindenképpen érdemes a PPC hirdetéseket is alkalmazni, ha az a célunk, minél szélesebb közönséghez elérjen a hírünk.
Alexa, Google Asszisztens, Cortana
Magyarországon még kevésbé ismertek a hang alapú asszisztensek, de a külföldi számok azt bizonyítják, hogy mindenképp érdemes velük foglalkoznunk. A voice alapú asszisztensek, jelenleg még nem képzik részét a Google algoritmusának, de a marketing szakemberek arra számítanak, hogy ez hamarosan változni fog.
Ha a már meglévő online tartalmadat optimalizálod a hangkeresésre, akkor a Google előnyben részesít majd a versenytársaiddal szemben. Már vannak törekvések, hogy SEO szempontból is tervezhető legyen a vállalatok és kisebb cégek számára a hangalapú kulcsszó stratégia kialakítása, a legjobb ha erre is felkészülsz.
Bár a hangalapú keresés nagy nyertesei azok a vállaltok lesznek, akik a márkaépítésre helyezik a hangsúlyt. A márka szerinti keresés lerövidíti és pontosítja majd a keresési találatokat.
Weboldal és szegmentáció
Ha hatékony online marketing eszközökről beszélünk, akkor két nagyon fontos dolgot mindenképpen érdemes megemlíteni, ez pedig a saját honlap és a szegmentáció. Elsőre furának tűnhet, de a régebbi motorosok tudják, hogy ez a két marketing eszköz komoly versenyelőnyt jelent az online marketing világában.
Weboldal
Nem beszéltünk eddig az online marketing eszközök legfőbb bázisáról, ami nem más, mint a saját weboldal. Egy holnap megfelelő alapja lehet a többi online marketing eszköznek. A keresőoptimalizálás, a fizetett hirdetések, vagy éppen a közösségi média marketing: lényegében minden ide fut be. Ha a bázis nem erős, akkor a munkánk többi része is bizonytalan lábakon áll. Egy igényesen megtervezett holnap, talán az egyik legjobb online marketing eszköz, hiszen itt megtalálható minden, amit el akarunk mondani magunkról. Sokkal fontosabb, hogy a fogyasztó a böngészés során egyedi és hasznos tartalommal találkozzon. A honlap önmagért beszéljen.
Perszonalizáció
A folyamatosan növekvő fogyasztói bázis, magával hozza azt, hogy az egyén elveszik a tömegben. Így tehát azoknak a márkáknak, akik minden lehetőséget és eszközt megragadnak annak érdekében, hogy személyre szabott élményt nyújtsanak, lényeges szerep jut. A tartalom személyre szabása a fogyasztó számára, nem újdonság, de segít hatékony értékesítési e-mail kampányok kiépítésében, közönséged edukációjábában, új és üzleti tevékenység megismertetésében a weboldalon. Ma már a AI, azaz a mesterséges intelligencia segítségét is hívhatod annak érdekében, hogy még eredményesebb legyél. Érdemes befektetni néhány szoftverbe, amellyel megcélozhatod az ügyfeleket a böngészési előzményeik alapján.
Szegmentáció
Egy új vevő megszerzése mindig lényegesebben drágább, mint a régebbi vevők aktivizálása. Érdemes tehát, pont ezért szegmentálnod a saját célcsoportod azokra, akiknél nagyobb valószínűséggel bekövetkezik majd egy újabb vásárlás. Ugyanakkor az újabb vásárlóidat is ösztönözheted, hogy amennyiben elégedettek voltak a szolgáltatásaiddal, ajánljanak tovább az ismerőseik számára, így extra kedvezményben részesülnek. Ha mindezt egy email marketing kampány részéve teszed, a siker nem marad el.
Online marketing eszközök – használd őket okosan
Az online marketing eszközök akkor lesznek igazán eredményesek, ha megtanulod őket okosan használni. Az online marketing – természetesen amellett, hogy rengeteg tudományos kutatás bizonyítja a hatásosságát – sokszor tesztelés, kísérletezés. Ahhoz, hogy tudjuk nekünk mi válik be, milyen stratégiát email marketing, Facebook vagy Instagram, Google Ads) használjunk a leghatékonyabban egy kampány során, azt rengeteg munka előzi meg.
Érdemes kipróbálni az ingyenes és fizetős eszközöket is, ne zárkózzunk el semmitől, akkor is ha valaki azt tanácsolja. Különböző vállalkozások, különböző célközönségek, különböző célok. Ha neked például az email marketing válik be, vált be, akkor használd ki az abban rejlő lehetőségeket. A legfontosabb, hogy használd őket. Ha nem kiáltod világgá, hogy létezel, senki nem tud majd rólad.
Szeretnél még többet tudni az online marketing világáról? A vállalkozásodnak szüksége lenne egy kis extra erősítésére, de fogalmad sincs hogyan fogj hozzá? Akkor ajánljuk Online marketing tanfolyam – Útmutató kezdőknek képzésünket, mellyel segít neked eligazodni az online és digitális marketing szerteágazó világában. Ha pedig kifejezetten a keresőoptimalizálás érdekel, akkor tekintsd meg SEO – Keresőoptimalizálás online tanfolyamunkat.