Ebben a blogcikkben bemutatjuk számodra a leggyakrabban használt coaching eszközök helyes használattát, valamint részletezzük a coach munkafolyamatát is. A coachingban különböző eszközöket használnak a coachok annak érdekében, hogy egy adott folyamat akadálytalanul haladhasson. Egy coach eszköztára hasonlatos a festő által használt színekhez, eszközökhöz, minél sokrétűbb annál nagyobb az esély rá, hogy célt ér.
Coaching eszközök – Milyen a jó coach?
Kezdjük az alapokkal, és nézzük meg, mivel is foglalkozik pontosan egy coach. A coaching a coach és a coache (ügyfél, kliens) között jön létre. Egy jó coach alkalmazza az active listening technikáját, tehát figyel az ügyfélre, nem csak arra amit mond, hanem arra is, amit non verbális eszközökkel jelez a coach felé. A coaching során nem címkéz, vagy bélyegez, és legfőképp nem bírál. Lehetőséget ad az ügyfél számára, hogy teljes mértékben neutrális maradhasson. Egy jó coach az empátia mestere, nem bonódik bele az ügyfél problémájába, képes azt kívülről megvizsgálni és képes az ügyfelet úgy elfogadni, ahogy van. Ha olyan ügyféllel találkoznál, akit nem tudsz elfogadni, semmiképp ne vállald el.
Miről szól a coaching?
Rengeteg félreértés övezi a coach szakmát, így talán az elsők között érdemes tisztázni azt, hogy mit értünk coaching alatt. A „hegymászó társa a coach”, ahol az ügyfél jelöli ki a célt, azaz a hegyet, a coach pedig segít neki meghódítani azt. A coach nem cipeli a kliens terheit, hanem abban segít, hogy az ügyfél képes legyen megoldani a saját problémáit. A coaching tulajdonképpen egy fejlesztő folyamat, nem pedig direkt tanácsadás, amelyhez coaching eszközök segítségét hívják.
Mi az, ami nem coaching?
Nem számít coachingnak a tanácsadás, a terápia, a tréning vagy éppen a mentoring. A coaching során nem a coach hozza a döntéseket, vagy nyújtja a megoldásokat, az ügyfélnek kell megtalálni a helyes belső utat. Az ügyfél számára burkoltan sem szabad tanácsot adni „Mások ezt így csinálják…”, hiszen ezzel nem segítik a fejlődést. A terápia pedig egy gyógyító tevékenység, ami főként inkább a múlttal foglalkozik, semmint a jelennel. A coaching fókusza a jelenben, az itt és moston van.
Kérdezéstechnika – Az egyik legfontosabb coaching eszközök egyike
A coaching, egyik legfontosabb eszköze a kérdezéstechnika. Egy jókor feltett, jó kérdés esetén közelebb kerülhetünk a gyökérproblémához, és rávezethetjük a megoldásra a klienst. Nézzük, milyen a jó kérdés:
- Képes új szempontból megközelíteni egy adott problémát.
- Pozitív és megoldásközpontú.
- Világos, érhető és nyílt.
- Lehetnek akár mérlegelő kérdések is: Mi a jó/ vagy a rossz ebben?
- A jövő felé orientálnak.
Mindenképpen csak nyitott kérdéseket tegyünk fel, hanyagoljuk a zárt kérdéseket. ” Gondolt már arra, hogy…?” Az eldöntendő kérdést sem használjuk a coachingban.
Mit NE tegyünk a coaching során?
Vannak olyan technikák, melyek kifejezetten hátráltatják a coaching folyamatát. Ezek közé tartozik a bagatellizálás ” Holnap már jobb lesz…” , a tanácsadás ” Én a helyedben ezt csinálnám…”, az utasítás és a parancs, vagy éppen a gúnyolás és megszégyenítés. Ezek nem felelnek meg a coaching szakmai előírásainak, így ne alkalmazzuk őket a munkánk során.
Coaching eszközök – Az első ülés
A coaching ülés bizalmas, a hossza pedig általában egy – másfél óra. A coaching ülést megelőzi egy e-mail váltás, ahol a legfontosabb tudnivalókat egyeztetitek. Akkor hasznos a coaching, ha rendszeres, ez jelentheti heti vagy kétheti találkozást, ez nagyban függ a céltól is. A kezdő ülés során, a hozzád megérkező kliens valószínűleg elédtárja a problémát, ami idehozta. Ilyenkor elkezditek kibontani a csomagot, így jobb rálátásod lehet arra, mivel kell majd dolgoznotok a jövőben. Érdemes a legelső ülések egyikén a következő coaching eszköz valamelyikét alkalmazni, esetleg ha szűkszavú ügyfeled van, vesd be őket.
A céltábla
Válassz ki négy életterületet, amelyben változást szeretnél a jövőben. Ezek lehetnek a munka, a család, a párkapcsolat, vagy az egészséged, életmódod, tehát bármi, amiben úgy érzed fejlődni szeretnél. A középső cikkelybe írd bele a célokat, melyeket szeretnél majd elérni, azon az adott területen. A legkülső cikkelybe pedig írhatod azokat a különböző részcélokat, melyeket szintén szeretnél majd elérni, és társíts azokhoz dátumot is.
A coaching fa
A második eszköz, az egyik legkifejezőbb eszköz a coachingban. Kérdezd meg a kliensedet, hogyan érzi magát, éppen melyik bábú a képen. Ezzel szemben, hol szeretne tartani? Melyik bábú lenne sokkal inkább. Ha kiválasztotta a bábúkat, akkor közösen gondolkodjatok el rajta, hogy mit jelent ez az életében. Fontos, hogy semmiféleképpen ne te add meg a válaszokat, hagyd, hogy ő döntse el, fejtse ki neked.
Életkerék
Az életkerék is egy gyakran használt eszköz a coachingban. Látsz az ábrán egy kerék alapú ábrát, melynek az oldalán különböző bejegyzések olvashatóak. Ilyen például a család, barátok, párkapcsolat, spiritualitás, egészség. A skálán 1 – 10-ig találsz különböző rovátkákat, ahol az ügyfélnek be kell jelölni éppen mennyire elégedett az életének azon területén. Amikor végzett vele, egy kis idő elteltével kérdezd meg, hogy mit szeretne hol legyen az adott életterület. Kérdezd meg, hogy mi kell még ahhoz, hogy azt elérje, mit tudna most tenni?
Energiatartály
Egy kifejezetten egyszerű gyakorlatról van szó, ami a kliens energiatartalékait szolgál felmérni. Rajzoljatok közösen egy tartályt, hordót. Elmondod a kliensnek, hogy ez az ő személyre szabott, egyedi energiatartálya, őt jelképezi. Kérd meg, hogy jelölje be a fotón, mit érez, hol van éppen az energiája. Érdemes kettő külön részre bontani a hordót, érzelmi és fizikai részre. Majd ezek után szedjétek össze közösen, hogy mik azok, amik töltik a hordóját és mik azok amik ürítik. A feladat lényege, hogy azokat amelyek ürítik az energiaszintet, hogyan lehet kiiktatni, esetleg csökkenteni a kliens életében, illetve azt, ami tölti, hogyan lehet növelni.
Átkeretezés
Az átkeretezés hasznos eszköz, mind a life, mind a business coachok esetében. Nem csak a vezetők, hanem hétköznapi emberek is szembesülnek azzal a problémával, hogy képtelen más nézőpontból tekinteni egy adott problémára. Többféleképpen tudunk átkeretezni:
- Megvizsgálni a helyzetet egy más, pozitív nézőpontból.
- A másik ember szempontjából tekinteni a kialakult szituációra.
- Eltávolodni térben, vagy időben a helyzettől.
- Más metafórát alkalmazni… ( Ha lenne egy varázspálcád… )
Ez a modell abban segít, hogy coache képes legyen kiszakadni a helyzetből és felülről rátekinteni.
Két szék gyakorlat
Végül pedig egy olyan coaching eszközt hozunk, ami kifejezetten eredményes lehet. Kérd meg az ügyfelet, hogy bontsa a belső konfiktusát két részre. Ezeket különböző székek jelölik majd az ülés alatt. Az egyik szék a coache aktív, míg a másik a passzív felét jelöli majd és meg kell vitatnia a konfliktust mindkét énjével. Szükség van arra is, hogy fizikailag belehelyezkedjen, ezért üljön le a passzív és az aktív székre is. Kiváló módszertani gyakorlat, hiszen a döntés, gyakran ebben a szituációban születik meg.
Business vagy life coach?
Sok esetben eltérő eszközöket használnak, hiszen a business coach alapvetően üzleti célokban támogatja a vezetőket, akár képzések formájában, míg a life coach magánéleti témákkal foglalkozik elsősorban. Természetesen vannak olyan területek ahol mindkét témát lehet érinteni, ilyen a work – life balance, ami 2021-ben kiemelten fontos kérdés. Coach tanfolyamunkban további hasznos technikákat találsz, amennyiben úgy döntesz a coaching a te utad! Kérdésed van? Email formájában felteheted!