Az online oktatás 2020 márciusában, kiemelt figyelmet kapott, a koronavírus járvány miatt. Amikor az oktatási intézmények egységesen átálltak az online oktatásra, mind a gyerekeknek, mind a tanároknak komoly kihívásokkal kellett szembenézniük.
Egy 2020-ig működő rendszer, digitális platformra való átterelése, főleg az iskolák és tanárok számára jelentett komolyabb erőfeszítést, hogy egy pillanatra se engedjék el a diákok és velük együtt a szülők kinyújtott kezét.
2020 március tavaszi hullám, tanulságok és pozitívumok
2020 márciusában egyik pillanatról a másikra kényszerült átállni a magyar oktatási rendszer a távoktatásra. Nagyon sok családot ez villámcsapásszerűen ért az első bezárás, hiszen a szülők többsége is home office-ban dolgozott, már aki megtehette. Természetesen olyan korlátozó tényezők mint az eszköz hiány, tovább nehezítette a helyzetet. Több család számára nem állnak rendelkezésre a szükséges eszközök, vagy csak egy (laptop vagy asztali gép) volt fellelhető, így a szülőnek el kellett dönteni: vagy ő dolgozik, vagy a gyerek(ek) tanulnak.
A probléma emellett az volt, hogy ahány tanár, annyi helyen, eszközön és platformon történt a tanítás, legyen ez Skype, Zoom vagy éppen Microsoft Teams. Ez szinte követhetetlen volt a diákok és tanárok számára is. Azonban két nagyon fontos dolog jellemezte emellett a távoktatást, 2020-ban. A személyes jelenlét hiánya előhozta az online összefogást és a kreativitást, mindkét oldalon.
Újító szellem
2020 megtanította, hogy a két legfontosabb képesség, amit megtanulhatunk, az az alkalmazkodás és az újító szellem. Erre különösen nagy szükség volt, hiszen a diákoknak le kellett adni a szükséges tananyagot, akkor is ha a személyes jelenlét nem volt megoldható. Rengeteg online edukációs platformot ismertek meg, egy – egy tantárgyhoz kapcsolódó játékos weboldal is bevonásra került. A gyerekek egy része hatékonyabb volt a digitális oktatás alatt, hiszen nem terhelte meg őket az utazás. Ettől függetlenül amikor a nyári szünet után, november közepétől a középiskolák újra áttértek az online oktatásra, újra komoly kihívásokkal kellett szembenézni.
Ilyenkor még fontosabb volt az, hogy a tanárok tudjanak visszajelzést adni a diákoknak, legyen az videó üzenet vagy egy e-mail, vagy privát üzenet.
2020 november, a második hullám
2020 novemberében a 9. osztálytól a digitális oktatásra álltak át az iskolák, ez 2020 december hónapban és még januárban sem ért véget. Így 2021, az előző 2020-as évhez hasonlóan az online tanulás éve lesz. Arra hamar fény derült, hogy a diákok figyelmét muszáj valamilyen módon fenntartani, az kevés lesz, ha csak kamerát bekapcsolva hagyják és a tanulók jegyzetelnek. Egy új eszköznek a használata legyen az laptop, okostelefon vagy számítógép képzés híján, sajnos nem elég.
A változás jó
Amire biztosan rámutatott a 2020 tavaszi, és később a 2020 novemberi bezárás, hogy az oktatás hagyományos módszerei felett eljárt az idő. Minden megváltozott körülünk, legyen az a munkánk, az otthonunk, minden digitalizálódott, kivéve az iskolák. A kényszer azonban nagy úr, így az oktatási intézmények is szépen lassan (ha minden visszaáll a régi kerékvágásba) elkezdhetik hasznosítani azokat a tapasztalatokat, melyekkel nem csak a nevelők hanem a gyerekek is gazdagabbak lettek.
Online oktatás – Mire figyeljünk oda?
Akár szülőként, akár pedagógusként kerültünk bele 2020-ban az online oktatás legmélyebb bugyraiba, érdemes néhány pontra kiemelten figyelni.
Ahogy nekünk, felnőtteknek, úgy a gyermekeknek, tinédzsereknek sem hasznos naponta hosszú órákat a számítógép vagy tablet előtt tölteni. 45 perceként gondoskodjunk róla, hogy átmozgassuk a végtagjainkat. Igyunk vizet, hogy hidratáltak maradjunk egész nap. Mindannyian egyre fáradékonyabbak leszünk, így gondoskodjunk róla, hogy jusson idő a sportra, sétára és közösen töltött percekre. A megfelelő mennyiségű és minőségű alvás, mind a gyermekek mind a felnőttek számára elengedhetetlen.
Szükség van a távoktatásra, de az eszközökre is
A járvány miatt, szükség van a távolságtartásra addig amíg az átoltottság nem megoldott. Ezáltal a tanítás továbbra online platformokon történik a középiskolások és egyetemisták esetében 2020-hoz hasonlóan. Azonban nem mindenkinek állnak a rendelkezésére az ehhez szükséges eszközök. Szerencsére 2020-ban számos civil és jótékonysági szervezet dolgozott azon, hogy minden otthonba eljuttassa a szükséges digitális eszközöket és az alapvető élelmiszereket.