Egy helyen a legfontosabb SEO alapok, ne keress tovább! Mi a különbség az on-page SEO és az off-page seo? Mit jelen a technikai SEO kifejezés? Ebben a blogcikkben összegyűjtöttük neked a legfontosabb SEO-val kapcsolatos kifejezéseket, megismerkedsz az On Site és Off Site SEO, valamint a technikai SEO fogalmával. A cikkben a keresőoptimalizálás alapjai mellett megtudhatod, milyen gyorsasággal érhetsz el eredményeket, hogyan kerülhetsz a keresési lista élére.
SEO alapok, SEO jelentése
A SEO, ez a hárombetűs, rövidke szó, angolul Search Engine Optimization, ami keresőoptimalizálást jelent. Keresőoptimalizálás alatt egy weboldal vagy weboldalak bizonyos keresők organikus találataiban való megjelenést értjük. A SEO tulajdonképpen olyan eszközök összessége, mellyel megcélozhatjuk a Google találati lista élét, organikusan. A SEO hosszú távú befektetés és természetesen kiegészíthetjük PPC-vel, azaz fizetett hirdetéssel, ahol azért fizetünk, hogy a hirdetésünk bizonyos kulcsszavak esetében megjelenjen a kereső számára. Ha bizonytalan vagy, hogy mely kulcsszavakra kellene optimalizálnod a weboldalad, akkor egy Google Ads hasznos kiindulási alap lehet számodra, hogy pontosabb képet kapj azzal kapcsolatban, hogy mely fizetett kulcsszavak generálják a legtöbb forgalmat a weboldalad számára.
Rendben, de miért kell az SEO?
A keresőoptimalizálás, SEO pedig azért fontos, mert a legtöbb ember ma, online tájékozódik, vásárol. Aki nem, az is online keres rá az adott termékre, tehát mindenképpen nélkülözhetetlenek az SEO alapok. Az, akit komolyan érdekelnek a keresőoptimalizálás alapjai és elkezdi naponta használni, komoly megtérülést tapasztalhat. Ha előkelő helyen vagy a Google kereső listájában, akkor ez több látogatót, ezáltal magasabb konverziót eredményez. Az emberek közel 70 százaléka a találati lista elején lévő első 3 találatra kattint. A felhasználók, általában valamilyen megoldandó kérdésre keresik a választ, ezért ha releváns választ remélnek az adott oldaltól, – nem meglepő módon – oda fognak kattintani.
Kinek hasznos a keresőoptimalizálás?
Mondhatnánk, hogy mindenkinek, de talán érdemes egy kicsit szűkíteni a kört. Az SEO alapok elsajátítása azok számára lényeges, akik vállalkozást vezetnek, vagy az online marketing területén mozognak. Ha a célod, hogy növeld az eladásaidat, új vevőket szerezz, vagy szeretnéd a már meglévő vásárlóid márkahűségét növelni, akkor az SEO igaz barátoddá válik majd!
Mi a különbség az SEO és a fizetett hirdetések között?
Egy rövid példával élve, a fizetett hirdetés kicsit olyan, mint a sprint. Gyorsan tudunk eredményeket elérni, viszont sok esetben olyanokat is bevonzunk, aki nem a célközönségünk. Ezzel szemben az keresőoptimalizálás, valójában maraton futás. Hosszan és sokat kell vele dolgozni, de garantáltan a számunkra releváns embereket érjük el vele. A fizetett hirdetések és az SEO együtt az SEM (Search Engine Marketing) , azaz a keresőmarketing. A fizetett hirdetések esetében, azért fizetünk, hogy a weboldal jó helyen jelenjen meg a találati listában, konkrétan a találati lista eleján, egy adott kulcsszóra. Ez azonban egy átmeneti vagy kiegészítő megoldás, a keresőoptimalizálás pedig hosszú távú munka.
A keresőoptimalizálás maratonfutás – de mégis, mennyi idő?
Az egymillió dolláros kérdés, hogy mennyi idő alatt lehet eredményeket látni. A keresőoptimalizálás sikeressége számos tényezőtől függ, de általánosan elmondható, hogy 3 – 6 hónapot vesz igénybe, minimum. Természetesen ez nagy mértékben függ a piac nagyságától, és a versenytársak SEO stratégiájától.
Keresőoptimalizálás alapjai részletesen
A keresőoptimalizálást több csoportba is feloszthatjuk, ezeket fogjuk most megvizsgálni egy kicsit közelebbről. Létezik On-Page SEO, Off-Page SEO és technikai SEO, és mindegyik más célból lehet számunkra fontos. Amit azonban első körben érdemes leszögeznünk, mielőtt a részletekbe elmerülnénk az nem más, mint a túloptimalizálás kérdése.
Fehér vs fekete kalapos SEO
Említettük, hogy a SEO leginkább a maratonisták sportja, ám itt is gyakran előfordul, hogy azonnal szeretnénk eredményeket látni. Ha a SEO-t gyors eredményekre használod, azt hívják „black hat” azaz fekete kalapos SEO-nak. Ez a típusú SEO a tartalom túloptimalizálásra összpontosít, így elveszik a felhasználói élmény és ez gyenge minőségű tartalmat eredményez. Ez a megközelítés egy spam jellegű, gagyi oldalhoz vezet majd, ahol semmilyen minőségi tartalom nem található meg. Ezzel szemben a white hat, azaz a fehér kalapos SEO, egy hosszabb távon is fenntartható vállalkozást és weboldalt eredményez.
On – Page SEO
Az On – Page keresőoptimalizálás, avagy tartalmi SEO a keresőoptimalizálás egyik fő területe. Itt figyelembe vesszük a Google összes rangsorolási tényezőjét, úgy mint: a címsorokat, a szöveges tartalmat, a képeket. Egy szöveges tartalomnál fontos, hogy alcímekre bontsunk egy adott szöveget, ezáltal segítve a Googlenek, hogy még előrébb helyezzen a keresési listában. Természetesen az On – Page SEO-t egy kulcsszókeresés (keyword research) előzi meg, ahol a weboldalad és vállalkozásod számára felkutatod a releváns kulcsszavakat. Az On – Page SEO-t hét részre tudjuk bontani.
1. Minőségi tartalom
Azok az idők ugyan már elmúltak, amikor csak „egy maradhatott”, és csak és kizárólag a legjobb minőségű tartalom ért el a közönséghez. A keresőoptimalizálás, SEO egyik fő bástyája azonban továbbra is a minőségi tartalom, a tartalmi SEO, ezzel lehet kitűnni az internet zajából. Nagyszerű tartalommal előrukkolni nem könnyű, de megéri az erőfeszítéseket, hiszen a közönség meghálálja. A Google 2011-ben bevezette a Google Panda frissítést, ami kifejezetten azokat kulcsszavas oldalakat célozta meg, melyek gyenge minőségű tartalmat szolgáltattak. Ha megvan a tartalom, akkor jöhet a fő kulcsszó. A fő kulcsszó szerepeljen az URL-ben, a meta leírásban, és a címben is.
2. Kulcsszókutatás
Az seo lényege az előre gondolkodás, a kulcsszókutatás pedig döntő fontosságú a minőségi tartalomhoz vezető úton. Mivel ideális esetben az adott kulcsszóra szeretnéd optimalizálni a szöveget, ezt érdemes elhelyezni a címsorban, a bejegyzésben, ezért az írás megkezdése előtt ki kell választani azt. A megfelelő kulcsszó használata kiemelten nagy versenyelőnyt jelent. Érdemes olyat választani, ahol kisebb a verseny, így gyorsabban mérheted az eredményeket.
3. A tartalom frissesége
Számos kutatás bizonyította az elmúlt években, hogy nem csak a tartalom minősége, de a „frissesége” is jobb helyezést eredményez a Google keresési listában. Új tartalmat posztolni csupán egy megoldás, a régebbi tartalmaidat, bejegyezéseidet is frissítheted időnként, hogy minél előrébb kerülj.
4. Meta leírás, meta description
A meta description is része az On- Page SEO-nak, bár ez nem egy oldalon „látható” tartalom, ez a HTML kódban található. A meta leírás is nélkülözhetetlen, hiszen a Google keresőben megjelenik, ezért kell, hogy tartalmazza a meghatározott kulcsszavakat. Emellett igyekezzünk érdekessé varázsolni, kb 15 szóban leírni, miről szól az adott oldal, hogy a böngésző ráklikkeljen.
5. Képek és alt tag
Bizony, az oldalon elhelyezett képeknek is tartalmazniuk kell egy – egy kulcsszót, hiszen a keresőmotorok ugyanúgy számba veszik. Mivel képet nem tud olvasni, csak fájlneveket, ezért fontos, hogy a kép címe tartalmazza a fő kulcsszót. Az alt tag használatával leírhatjuk a keresőnek, hogy miről szól a kép. Ezenkívül hozzáadhatsz szemantikus kulcsszavakat is, ezek a fő kulcsszó szinonimái, így segítesz meghatározni a kereső számára az oldal relevanciáját.
6. Külső és belső linkek
A külső és belső link használata nagyban megnöveli az oldal relevanciáját. Így egy adott témához kapcsolódó kifelé mutató linkek segít a keresőnek a téma további meghatározásában, és növeli a felhasználói élményt. A befelé mutató linkelés segíti a keresőmotorokat az oldal jobb feltérképezésében, és a szemantikai kapcsolatok szempontjából is sokkal jobb.
7. A tartalom hossza
A hosszú, bőséges tartalom általában jobb helyezést ért el. Miért? Mert feltételezhetően tele van hasznos tartalommal, ami kimerítően körbejárja az adott témát. Ezért tehát igyekezzünk minél hosszabb, edukációs jellegű tartalmakat elhelyezni az oldalon. Mi az ideális tartalomhosszúság? Az a versenytársaktól függ. Igyekezz legalább olyan hosszú tartalmat írni, mint a versenytársak. Blogbejegyzés esetén minimum 1300 szó az ideális, de egy webshop termékleírása már nem kell, hogy ilyen hosszú legyen. Mindenképpen használj címsorokat (H1, H2, H3 ) és tördeld a szöveget, a jobb olvashatóság miatt.
Off -Page SEO
Most, hogy tisztább képet kaptunk a On-Page SEO-val kapcsolatban, ideje más vizekre evezni. Az On – Page Keresőoptimalizálás az, amire nagyobb befolyással vagy, az Off – Page keresőoptimalizálás viszont az, ami ” házon kívül” történik.
Nélkülözhetetlen a bizalom
A bizalom egyre fontosabbá válik, ahogy növekszik a kétes értékű weboldalak száma az interneten. A hiteles webhelyekről érkező linkek segítenek, hogy a Google megbízható webhelynek tartsa a weboldalad. Linképítésre szuper megoldás például az online PR eszközök használata, vagy a vendég blogolás. A minőség itt is sokkal többet számít, mint a mennyiség.
Közösségi média
Kevesen gondolnák, hogy a közösségi média is befolyással van arra, hogy milyen helyezést érünk el a találati listában, pedig ez nem ámítás, tényleg így van. A közösségi médiában található megosztások, hozzászólások is mérhetőek, ezért a Google beleszámítja ezt is.
Egyéb tényezők
Bizony, egyéb tényezők is jócskán közrejátszanak abban, hogy a találati listán milyen helyet foglal el az oldalad. Ilyen például a lokális elhelyezkedés, mivel a Google a számodra releváns találatokat dobálja fel. Ezért a saját időzónádon belül látod az éttermek nyitvatartását, de a többnyelvűség is sokat számíthat a helyezésnél.
Linképítés
A linképítés, a keresőoptimalizálás során az egyik legfontosabb lépcsőfok. A kapcsolatépítés, tehát a linképítés, – főleg ha jól csinálod – stratégiai gondolkodást, kreativitást, és némi türelmet is igényel. A linkeknek is át kell mennie a bizonyos szűrőn, és különböző feltételeknek kell megfelelnie.
- Organikus linkek – Ez a backlinkek olyan oldalakról származnak, melyek önállóan hivatkoznak az oldaladra.
- Outreach – Ilyenkor te keresel meg egy – egy oldalt, hogy hivatkozzanak az oldaladra. Ennek a legegyszerűbb módja, ha van egy klassz tartalmad, amit felajánlasz referenciaként.
- Vendégblogolás – Ilyenkor te vendégblogolsz egy másik oldalon, és a weboldal tulajdonosai megengedik, hogy linkelj a saját oldaladra.
Technikai SEO
Nagyon sokan egy kalap alá veszik az On-Page SEO-t és a technikai SEO-t. Képzeljük el ezt úgy, mintha egy tortát rétegeznénk. Ahhoz, hogy a krémünk szépen, kényelmesen elterüljön a tortalapokon, ahhoz kell egy stabil „alap”. Ahhoz, hogy a keresőrobotok értelmezni, tehát indexelni tudják az oldalunkon lévő tartalmat, a technikai SEO-nak rendben kell lennie. Ha a technikai SEO rendben van, akkor az több látogatót eredményez számunkra. Ide tartozik a weboldal összetétele, milyen felhasználói élményt biztosít az oldal. Az Off-Page SEO, egy SEO audit során legalább annyira fontos, mint az On-Site SEO, így hasonlóan nagy figyelmet kell, hogy szenteljünk.
Légy gyors!
A gyorsaság ma már alapkövetelmény. Az, hogy az oldalad mennyire gyorsan tölt be, kulcsfontosságú abban, hogy hány látogatót tudsz az oldalon tartani: senki nem szeret várni. A gyorsaság tehát szintén rangsorolási tényező.
Légy mobilbarát!
A gyorsaság mellett, az első és legfontosabb, hogy a weboldalad mobilbarát legyen. A legtöbben már nem laptopon, hanem mobilon vagy tableten böngészünk, az időnk meghatározó részében. Azért a designt se dobd ki az ablakon, hiszen ha a weboldalad mobilon is jól néz ki, az egy jelentős plusz pont.
Légy hozzáférhető
A Google botoknak más néven crawler-nek hozzá kell férnie az oldaladhoz. Ha ez nem történik meg, akkor bármilyen hiperszuper tartalmat pötyöghetsz az oldalra, kidobott pénz és idő lesz. Azért fontos, hogy a Google indexelni tudja az oldalad, mert így gördülékenyen hozzáfér a weboldal tartalmához, és az ott lévő linkekhez is. Ha az keresőbot 404-es, sehova nem vezető vagy törött URL linkekbe fut bele, akkor merülhetnek fel problémák. A keresőmotornak kell, hogy megértse miről szól az adott weboldal, vagy cikk, ahhoz, hogy indexelni tudja.
Hasznos SEO tippek kezdőknek
Most, hogy letettük az SEO alapok első tégláit, ideje, hogy tovább építsük a házat. Megmutatunk nektek pár hasznos SEO trükköt, aminek a keresőoptimalizálás során biztosan hasznát veszed majd.
Tölts minőségi időt az SERP-ben
Oké, de mi a csuda az az SERP, merülhet fel benned a kérdés? Az SERP, magyarul a keresőmotorok (Google, Bing stb) találati oldala. Mondhatjuk, hogy az egész SEO harc lényege, hogy az SERP-ben előkelő helyen „landoljunk”. Ahhoz, hogy megértsük a SERP működését (és ha már itt tartunk a SEO-ét is), érdemes minél több időt eltöltenünk a találati oldalon is. Ezáltal jobban megértheted a keresési és keresőoptimalizálás folyamatait. Természetesen az eszközök használata nagyon fontos, de érdemes összevetni az ottani találatokat a SERP-vel.
Monitorozd erőfeszítéseid sikerességét
Az On-Page SEO, Off-Page SEO és a technikai SEO, mind kiemelkedően fontos a sikeres SEO startégiához. Néha azonban nem árt a körmére nézni a dolgoknak, és monitorozni a „hadjárat” sikerességét. A SEO sikerességének összetételét három dolog adja: a forgalom, az elkötelezettség és a link minősége Ugyan, mindenki máshogyan méri, nézzük a leggyakoribb KPI -okat.
- Organikus forgalom növekedés
- Kulcsszóra való rankelés
- Konverziók organikus forgalomból
- Weboldalon eltöltött idő és visszafordulási ráta
- Top landing oldalak
- Indexelt oldalak száma
- Linkek növekedése
Lokális SEO
A hatékony online marketing eszközök blogposztban már említettük a lokális keresőoptimalizálás jelentőségét, de 2021-ben valóban kulcsfontosságú lesz. A Google kereső megengedi, hogy a környékedben élő potenciális vásárlók megtalálják az oldalad, ehhez azonban nélkülözhetetlen a lokális SEO és a megfelelő kulcsszó. Az ügyfelek 97 százaléka használja a keresőt arra, hogy helyi információk, vagy weboldal után keressen. Ha a Google szerint a te oldalad releváns, a „közelben vagy”, akkor egyszerűen csak láthatóvá válsz. Ami még jobb, hogy ezek az ügyfelek a keresés utáni 24 órában, fel is keresik az adott szolgáltatást. Ki ne akarná ezt kihasználni? Mennyiben különbözik a lokális SEO attól, amiről eddig beszéltünk? Nem sokban, de vannak eltérések. A keresőmotorok hasonló elveket követnek helyi és globális viszonylatban is.
Rangsorolási tényezők
A helyi webhelyek elemzésekor a Google a kereső tartózkodási helyének közelségét veszi figyelembe. Ha azt üti be a keresőbe, hogy éttermek a közelben, a Google fair módon előnyben részesíti azokat a vállalkozásokat amelyek valóban ott vannak. A kulcsszavak tehát, elengedhetetlenek a lokális SEO-nál is. Az oldal optimalizálásának további eleme a vállalkozás nevének, címének, és telefonszámának megléte. A Google nem pusztán linkelés alapján értékeli egy helyi vállalkozás megbízhatóságát, hanem vélemények és értékelések alapján is. Végül, de nem utolsósorban az az információ, amit egy vállalat a Google My Business platformjában helyez, szintén nélkülözhetetlen rangsorolási tényezőként bír.
Hasznos eszközök
Milyen eszközöket érdemes használni, ha SEO-ra adod a fejed? Itt is érdemes megkülönböztetni azt, hogy melyiket milyen célra szeretnéd a jövőben használni.
Kulcsszókutatás
Kulcsszókutatásra ajánljuk az Ahrefs szoftverét, a Google Keyword Plannert, vagy a Google Search Console eszközét, ami kifejezetten sokoldalú. Népszerű még az Ubersuggest, amivel akár egy gyors SEO audit is levezényelhető.
A már korábban bemutatott technikai SEO
Technikai SEO esetében a Google Search Console, ami megengedi, hogy monitorozd és riportokat húzz le a weboldalad helyzetéről a keresési listában. Hasonlóan bevethető még a Screaming Frog is.
Rank tracking
Az SEO szakemberek szerint, egybehangzóan az egyik legjobb eszköz a Rank Tracker, de természetesen a Google Search Console itt is tökéletes megoldást nyújthat számodra.
Search Engine Optimization – Alkalmazkodás a kulcs
Ebben a bejegyzésben megismerted, melyek a legfontosabb SEO alapok, megismerkedtél az On – Site SEO és Off – Site SEO fogalmával, a keresőoptimalizálás legfontosabb alapjaival, ezáltal lehetővé tettük számodra, hogy a saját lábadra állj. Arra azonban ügyelj, hogy a SEO és a Google is napról – napról változik, egy – egy algoritmus frissítés jelentős változásokat hozhat. A lényeg a folyamatos alkalmazkodás, a megfelelő eszközök használata, és járj utána mindennek.
Ha úgy érzed ez az ismeret nem elég, hogy vitorlát bonts a keresőoptimalizálás hajósok tengerén, akkor az SEO – Keresőoptimalizálás tanfolyam garantáltan a segítségedre lesz majd ebben.