fbpx
/
/
Mi jelent az E-E-A-T, és miért fontos SEO szempontból?

Mi jelent az E-E-A-T, és miért fontos SEO szempontból?

 

Talán te is hallottál már az E-A-T fogalmáról, amelyet a Google annak meghatározására és értékelésére használ, hogy a keresési rangsorolási rendszerei hasznos és releváns információkat nyújtanak-e a keresők számára. Az eredetileg csak három tényezőből álló E-A-T (Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness), vagyis a Szakértelem, Hitelesség és Megbízhatóság 2022 év végén egy új “E” kritériummal bővült, mégpedig a Tapasztalat (Experience) kritériumával. A Google szerint tehát bizonyos típusú tartalmaknak első kézből származó tapasztalattal kell készülniük ahhoz, hogy azok megbízhatóak legyenek.

 

  1. márciusban megjelent az új Google Core Update, amely az E-E-A-T, vagyis a Tapasztalat, Szakértelem, Hitelesség és Megbízhatóság területére összpontosít, és jelentős változást okozhat a weboldalak organikus forgalmát illetően. 

 

Ha azt szeretnéd, hogy a vállalkozásod stabil és egyre növekvő organikus forgalommal rendelkezzen, akkor meg kell felelned a Google elvárásainak. Az alábbi blogcikkben összegyűjtöttem, hogy a weboldalad tartalmának milyen minőségi elvárásnak kell megfelelnie ehhez.

 

Mi az E-E-A-T?

Minden az E-A-T koncepciójával kezdődött

 

Az E-A-T a Szakértelem, a Hitelesség és a Megbízhatóság rövidítése. Ez egy olyan fogalom, amely a Google Search Quality Rater Guidelines (magyarul a Google Keresési Minőségértékelési Irányelvei) című dokumentumból származik, amelyet emberi minőségértékelők használnak a Google keresési találatok minőségének értékelésére. A Google 2013-ban tette közzé ezt a dokumentumot online, hogy segítsen a webmestereknek megérteni, hogy valójában mit keres a Google egy weboldalon. 

 

  • Az E-A-T a Google minőségértékelési mérőszámainak alapvető része.
  • Már több mint 10 éve létezik ez a fogalom.
  • A Google a Szakértelem, a Hitelesség és a Megbízhatóság szempontjait figyelembevéve értékeli a weboldalakat.
  • A Google így szűri ki a káros tartalmakat az interneten, különösen az olyan témaköröket illetően, amelyek a felhasználók boldogságát, fizikai és mentális egészségét, valamint pénzügyi biztonságát veszélyeztethetik (YMYL – Your Money or Your Life)
  • 2022 év végén az E-A-T hármasa egy új “E” kritériummal bővült (E-E-A-T), ami az első kézből származó tapasztalat kritériumát veszi figyelembe a tartalom minőségértékelése során.

 

A 2023. márciusi algoritmus frissítést követően a Google algoritmusa már az E-E-A-T tényezőit is figyelembe veszi a keresési találatok megjelenítése során. Ezeket az eredményeket emberi minőségértékelők ellenőrizhetik, hogy megbizonyosodjanak róla, hogy az algortimus jól működik és csak megbízható találatok jelennek meg a keresési találati listán.

 

A te pénzed, a te életed

 

Az E-E-A-T koncepciójának való megfelelés minden weboldal esetében fontos, de egyeseknél jobban, mint másoknál. Különösen fontos a Your Money or Your Life (YMYL), magyarul a Te Pénzed vagy a Te Életed témákra épülő weboldalak és edukációs blogcikkek esetében, amelyek potenciálisan befolyásolhatják egy személy jövőbeli boldogságát, egészségét, pénzügyi stabilitását vagy biztonságát. Ha a weboldalad egy YMYL-téma köré épül, akkor a Tapasztalat, Szakértelem, Hitelesség és Megbízhatóság demonstrálása kulcsfontosságú a vállalkozásod weboldala számára.

 

Bár 2013 óta létezik az E-A-T fogalma, mégis a legtöbben 2018-ban kezdtek el beszélni róla, amikor egy Google algoritmus (Medic) frissítést követően – amely kiemelten figyelembe vette az E-A-T tényezőit – nagyon sok, főként affiliate típusú weboldalak organikus forgalma bezuhant. 

Kép forrása: ahrefs.com

 

Nem kérdés, hogy a Google algoritmus frissítések nagy része az affiliate típusú weboldalakat (termékeket vagy szolgáltatásokat értékelő és ajánló weboldalak, amik jutalékot kapnak az általuk generált vásárlások után) sújtja a legjobban az elmúlt években. 

 

Miért pont őket? Az E-A-T alapkoncepciója arra épül, hogy a Google megpróbálja megérteni, hogy kihez tartozik a weboldal, és hogy ki írja a weboldalon található tartalmakat. Az affiliate weboldalak pedig pont ezeket az információkat próbálják általában elrejteni. Az ilyen típusú weboldalak mögött általában olyan személy áll, akinek nincs szakértelme vagy egyáltalán tapasztalata az adott témában, csupán az interneten található információkból “összeollóza a maga verzióját”. Az illető és a weboldala ezáltal nem hiteles, és mivel nem tudjuk, hogy kihez tartozik a weboldal és annak tartalma, nem megbízható.

 

Tapasztalat, Szakértelem, Hitelesség és Megbízhatóság

 

A Google keresőrobotjai olyan jeleket és tényezőket keresnek a weboldalon a feltérképezés során, amiből a Google meg tudja állapítani, hogy az adott weboldal törvényes és megbízható. Ennek segítségével dönti el a Google, hogy egyáltalán indexeli-e a weboldalunkat és meg fogunk-e jelenni a keresési találatok között.

 

Milyen jeleket és tényezőket keres a Google a weboldalon? A következő pontokban ezeket részletezem.

 

A Tapasztalat és a Szakértelem meghatározása

 

Mi a különbség a tapasztalat és a szakértelem között?

  • Tapasztalat: Olyan első kézből származó ismeret, amit idővel szerzünk az adott szakterületen, vagy az adott témával kapcsolatban.
  • Szakértelem: Alapos szakmai elméleti és gyakorlati tanulás során szerzett hozzáértés.

 

A szakértelem tehát a szakmai tudást és a készségeket jelenti. Természetesen ezek megszerzéséhez tapasztalatra is szükség van. Viszont ez fordítva már nem igaz:

  • A tapasztalat önmagában nem tesz szakértővé.
  • A tapasztalatnak nem kell a szakértelemből származnia.

 

Milyen témákban fontos inkább a tapasztalat, mint a szakértelem? Ennek meghatározására a Google közleményéből idézek:

 

“Hogy jobban értékelhessük eredményeinket, az E-A-T egy E-vel bővül: tapasztalat. Az adott tartalom tükrözi-e, hogy az valamilyen fokú tapasztalattal készült, például egy termék tényleges használatával, egy hely tényleges meglátogatásával, vagy az adott személy tapasztalatainak megosztásával? Vannak olyan helyzetek, amikor valóban azt értékeljük a legjobban, ha a tartalmat olyan személy készítette, aki első kézből származó élettapasztalattal rendelkezik az adott témát illetően.

 

Ha például információt keres arról, hogyan kell helyesen kitölteni az adóbevallást, akkor valószínűleg olyan tartalmat részesítünk előnyben, amelyet a könyvelés területén jártas szakértő állított össze. Ha azonban egy adóelőkészítő szoftverről keres véleményeket, akkor talán másfajta információt keres – talán egy fórumbeszélgetést, ahol olyan emberek osztják meg a véleményüket, akiknek van tapasztalatuk különböző szolgáltatásokkal kapcsolatban.”

 

Az alábbi táblázat pedig segít még jobban megérteni a tapasztalat és a szakértelem közötti különbséget, különösen, ha YMYL témájú tartalomról van szó.

Forrás: Az eredeti táblázat a Google Keresési Minőségértékelési Irányelvei című dokumentumában található.

 

Hogyan bizonyíthatjuk a Google számára az adott témában való tapasztalatunkat és szakértelmünket? 

 

Mindkettőhöz valós emberi személyre lesz szükségünk, tehát a Google-nek látnia kell, hogy az adott tartalom kitől származik. Az egyik legjobb módszer ennek bizonyítására a weboldalunkon az, ha a tartalomkészítők (szerzők) rendelkeznek egy szerzői bemutatkozó oldallal a weboldalon belül

 

A szerzői bemutatkozó oldalon olyan információkkal bizonyíthatjukaz adott szerző létezését, valamint a témában való tapasztalatát, szakértelmét és hitelességét, mint például:

  • Információ a szakmai végzettségeiről,
  • Részletes bemutatás az adott témában szerzett tapasztalatáról,
  • Kapcsolatfelvételi lehetőségek feltüntetése,
  • Hivatalos közösségi média profilok feltüntetése, azokra való hivatkozás,
  • Bármilyen egyéb külső weboldalra történő hivatkozás, ami az adott személy hitelességét és létezését bizonyíthatja.

 

Erre a szerzői bemutatkozó oldalra hivatkozni kell minden olyan tartalomból (pl. blogcikkekből), amit az adott szerző írt, hogy a Google lássa, valós személy készítette az adott tartalmat.

 

PRO tipp: Hivatkozz az adott tartalmak oldalán a schema markup adatokban is erre a szerzői bemutatkozó oldalra.

A schema markupról az SEO mesterkurzusban részletesen tanulunk.

 

Vannak olyan egyszemélyes vállalkozáshoz tartozó weboldalak, amelyek olyan tág témákra vagy szakterületre épülnek, amin belül lehetetlen minden egyes apróbb témában egy személynek tapasztalattal rendelkeznie. Az, hogy az adott tartalom (pl. blogcikk) szerzőjének tapasztalatot kell felmutatnia, nem jelenti azt, hogy a weboldal tulajdonosának is. Ez azt jelenti, hogy olyan témákban is bizonyíthatod a tapasztalatot, ahol személyesen nem rendelkezel vele, ha vendégszerzőket vagy vendégelőadókat hívsz meg.

 

A Hitelesség bizonyítása a weboldalunkon

 

Az E-E-A-T koncepcióján belül a Hitelesség nem jelent mást, mint azt, hogy a weboldal az adott témában hiteles forrásnak számít (angolul Topical Authority). Mit jelent ez a gyakorlatban? Ha egy bizonyos témában hiteles és megbízható információra van szükségem, akkor egy adott weboldalt keresek fel, hogy választ kapjak a kérdéseimre. A hitelesség alapvetően egy bizonyos kisebb vagy nagyobb téma köré épül. 

 

Mit tehetsz SEO szempontból, hogy az adott témában hiteles forrásnak számíts? A weboldalad tartalmát a köré a bizonyos téma köré kell építeni, és a témában található összes releváns kulcsszót le kell fednie a weboldalad tartalmának. Ehhez meg kell határoznod a céloldalak elsődleges, másodlagos kulcsszavait, a kontextus szavakat (LSI), valamint támogató kontentek kulcsszavait, hogy a legrövidebb időn belül a legtöbb releváns kulcsszóra a te weboldalad jelenjen meg a Google első találatai között. Ezáltal az adott témában TE leszel az elsődleges hiteles forrás. 

 

Már említettem, hogy ha egy weboldal bizonyos témára épül, akkor az emberek azért keresik fel azt a bizonyos weboldalt, mert választ keresnek a kérdéseikre az adott témában. Ebből következik, hogy a felhasználók által generált kontent (UGC – User Generated Content) befolyással lehet a hitelesség megállapítására. Erre nagyon jó módszer a kommentszekció az adott tartalom alatt, ahol a felhasználók kérdezhetnek a szerzőtől, és ahol a szerző megválaszolhatja az adott kérdéseket, bizonyítva ezzel a hitelességét. Fontos, hogy ezeket a kommenteket moderálni kell, és csak a témához kapcsolódó kommenteket szabad meghagyni, különben olyan keresési kifejezésekre is rangsorolódhat az adott oldal, amire nem kellene. 

 

Az SEO Mesterkurzusban részletesen tanulunk a tartalmi keresőoptimalizálásról, a kulcsszavak típusairól, azok meghatározásáról, elhelyezésükről.

 

És ami a legfontosabb: Legyen Megbízható a weboldalad!

 

Ahhoz, hogy a Google megbízhatónak találja a weboldalad és annak tartalmát, két dolgot vesz figyelembe:

  1. Ki áll a weboldal mögött.
  2. Ki készíti a weboldal tartalmát.

 

Ahhoz, hogy a Google tudja, ki áll a weboldal mögött, tehát kihez tartozik a weboldal, fel kell tüntetnünk az adott vállalkozás adatait a weboldalon:

 

  • Cím: Az egyik kulcsfontosságú tényező, amit a Google figyelembe vesz, hogy a adott vállalkozás feltünteti-e a fizikai címét. Bár nagyon sok vállalkozás csupán online működik, azonban minden cégnek van egy regisztrált, fizikai címe. Nagyon fontos, hogy a céges adatoknál ezt feltüntessük. Bár ez függ az adott vállalkozás típusától, de ha van rá lehetőségünk, akkor ágyazzuk be a Google Térképet a “Rólunk” vagy a “Kapcsolat” oldalra és hivatkozzunk a Google Cégprofilunkra is.

  • Elérhetőségek: A legtöbb weboldalon csak email cím látható, azonban törekedjünk rá, hogy telefonszámot is adjunk meg. Az, hogy milyen elérhetőségeket adunk meg a weboldalon, az függ a vállalkozás típusától is. Például, ha egy webáruházról van szó, akkor legalább egy ügyfélszolgálati telefonszámot fel kell tüntetnünk ahhoz, hogy a vállalkozásunk megbízhatónak tűnjön a Google és a felhasználók számára is. 

Viszont minél több kapcsolatfelvételi lehetőséget adunk meg a weboldalon, annál hitelesebbek leszünk a Google szemében. Például, vannak olyan weboldalak, ahol láthatjuk a vállalkozás minden részlegének, osztályának elérhetőségét, például ügyfélszolgálat, panaszkezelés, visszárukezelés, marketing, pénzügy, értékesítés, logisztika, ügyvezető stb. Hogy mennyi elérhetőséget tüntetünk fel, az függ a vállalkozás típusától, viszont minél több elérhetőséget adunk meg, annál megbízhatóbbnak tűnik majd a weboldalunk.

 

Ezeket az adatokat a weboldal “Kapcsolat” oldalán, illetve annak schema markup adataiban is fel kell tüntetni. Ezenkívül nem árt, ha ezeket az adatokat az ÁSZF-ben, az Adatvédelmi nyilatkozatban is feltüntetjük. Törekedjünk arra is, hogy a weboldalunk rendelkezzen egy “Rólunk” oldallal, ahol a vállalkozást és a csapatot is bemutathatjuk.

 

A hitelesség megállapítása során a másik fontos tényező az, hogy a Google lássa, hogy kitől származnak a weboldal tartalmai, tehát ki írta azokat:

 

  • Szerző feltüntetése szakmai bemutatkozással: Sok weboldalnál hiányzik ez a funkció, azonban a megbízhatóság bizonyítása során fontos, kiemelten a YMYL weboldalaknál, amelyek olyan témákra épülnek, amelyek befolyásolhatják egy személy jövőbeli boldogságát, egészségét, pénzügyi stabilitását vagy biztonságát. Fontos, hogy bizonyítani tudjuk, hogy olyan szerzőtől származik az adott tartalom, aki rendelkezik az adott területen szakértelemmel és tapasztalattal. Nem elég egy név feltüntetése, kell hogy legyen egy rövid bemutatkozás az adott íróról a weboldalon, ahol a szakértelmét és a tapasztalatát tudjuk bizonyítani. Ez a rövid bemutatkozás hivatkozzon a szerzői bemutatkozó oldalra, ahogy azt már korábban említettem a Tapasztalat és Szakértelem részletezésénél.

 

  • Szerző elérhetősége, komment szekció az adott blogcikk alatt: Ha valaki megosztja a szakmai véleményét és tanácsát, akkor annak az illetőnek felelősséget kell vállalnia érte. Gondoljunk csak bele, mi van akkor, ha valaki megfogadja az illető tanácsát és kár éri bármilyen értelemben, mert az illető helytelen információt tett közzé. Előfordulhat az is, hogy kérdésünk van az adott szerzőhöz. Nem csak a felhasználók, hanem a Google is ilyenkor úgy látja, hogy van egy konkrét személy, akivel felvehetjük a kapcsolatot. Erre nagyon jó megoldás a már korábban említett elérhetőség feltüntetése a szerzői bemutatkozásban, vagy egy komment szekció az adott tartalom alatt, ahol a felhasználók szabadon kérdezhetnek az adott szerzőtől. Ne felejtsd el a szerzői bemutatkozás adatait az oldal schema markup adataiban megjelölni.

 

Most már te is láthatod, hogy a Megbízhatóság a legfontosabb kritérium az E-E-A-T négyeséből. A többi kritérium segít meghatározni, hogy az adott weboldal megbízható-e, tehát a Tapasztalat, a Szakértelem és a Hitelesség a bizalom megteremtésének pillérei.

Forrás: Az eredeti illusztráció a Google Keresési Minőségértékelési Irányelvei című dokumentumában található.

 

Ha senki nem vállal felelősséget az adott weboldalért és annak tartalmáért, akkor a Google nem fogja a weboldal tartalmát indexelni és megjeleníteni a keresési találatok között. Nem számít milyen tapasztalattal, szakértelemmel és hitelességgel rendelkezünk az adott szakterületen, ha a Google nem látja a weboldalunkat megbízhatónak. Éppen ezért mindent meg kell tenned annak érdekében, hogy a Google megbízhatónak találja a weboldalad.

 

Az E-E-A-T befolyásolja a weboldalam rangsorolását?

 

Ezek nem rangsorolási tényezők, tehát nem javítható vele a weboldalad oldalainak helyezése a Google találati listáján. Viszont ha weboldalad nagy organikus forgalommal rendelkezik, akkor a Google robotjai ezen szempontok alapján kiemelten feltérképezik a weboldalad, hogy megállapítsák, mennyire megbízható. Ha nem megy át a weboldalad ezen a teszten sikeresen, akkor hatalmas visszaesésre számíthatsz az organikus forgalomban. Csakúgy mint 2018-ban az affiliate weboldalak. Az E-E-A-T tehát nem rangsorolási tényező, viszont közvetve mégis az, hiszen ha a weboldalad megfelel a Google elvárásainak, akkor megőrizheted a weboldal stabilitását rangsorolás és organikus forgalom szempontjából is.

 

Ne feledd, a weboldalad tartalmáért egyedül te felelsz

 

Az E-E-A-T koncepciója alapvetően arra épül, hogy a weboldaladon milyen olyan jelek és tényezők vannak, amik azt bizonyítják a Google felé, hogy a weboldalad és annak tartalma megbízható. Tegyél meg mindent annak érdekében, hogy a Google megbízhatónak találja a weboldalad a fent leírtak alapján. Nézd meg, hogy a versenytársaid hogyan csinálják, és kövesd te is a példájukat.

 

Az SEO Mesterkurzusban kiemelten tanulunk arról, milyen egyéb, külső tényezők segítségével növelhetjük a weboldalunk hitelességét és megbízhatóságát a Google szemében. 

Grafikus Online Tanfolyam

Ez a tanfolyam azoknak szól, akik szeretnének megismerkedni a grafikai tervezés világával. Hatékonyan, gyorsan egyszerűen tanulhatod meg a grafikai tervezés alapjait.

Megnézem

Online Marketing Menedzser

Ismerd meg a legújabb online marketing stratégiákat és eszközöket! Tanuld meg, hogyan növeld vállalkozásod online jelenlétét, és érj el több potenciális ügyfelet!

Megnézem

Legfrissebb Bejegyzések

Nincsenek bejegyzések.

10001 Tanulónk 8 kedvenc tanfolyama

Miben vagyok jó? Tehetség Térkép és útmutató! Készíts személyre szabott tehetségtérképet, kapj pontos útmutatót, és indulj útnak erősségeid birtokában!

19 990 Ft

Ez a tanfolyam azoknak szól, akik szeretnének megismerkedni a grafikai tervezés világával. Hatékonyan, gyorsan egyszerűen tanulhatod meg a grafikai tervezés alapjait.

4.8

99 990 Ft

Részletfizetési lehetőséggel!

Fejleszd önmagad és tanuld meg a coaching alapjait. Legyen szó szakmai fejlődésről vagy személyes növekedésről, nálunk megtalálod az utat a változáshoz.

5

89 990 Ft

Részletfizetési lehetőséggel!

Megismerkedhetsz a táplálkozástudománnyal, a különböző alapvető tápanyagokkal és diétás irányzatokkal. Elsajátíthatod az egészséges étrend kialakításának módjait és eszközeit.

5

99 990 Ft

Részletfizetési lehetőséggel!

Ismerd meg a legújabb online marketing stratégiákat és eszközöket! Tanuld meg, hogyan növeld vállalkozásod online jelenlétét, és érj el több potenciális ügyfelet!

4.8

99 990 Ft

Részletfizetési lehetőséggel!

Várj még egy pillanatra!

Úgy tűnik, elhagyod az oldalunkat. Biztosan megtaláltad azt, amit kerestél? Ne hagyd ki a lehetőséget, hogy első vásárlásod alkalmával 10% kedvezményt kapj!

Iratkozz fel hírlevelünkre, és használd fel a kedvezménykupont!

Milyen munka illik hozzám?

Az ingyenes kérdőív kitöltése mindössze pár percet vesz igénybe, de a benne rejlő információk értéke felbecsülhetetlen lehet a jövőd szempontjából.
Indulj el egy önazonosabb úton ma!

Indulj el a karrierutadon most!

Feliratkozás

[mailerlite_form form_id=5]

Nagyon jó választás!

2022.november 1. 20:00-ig rendszerkarbantartást végzünk, ezért egy kis türelmet kérnénk Tőled. 🙏

Cserébe Magyarország legmodernebb tanulói felületét kapod kézhez. 🔥

Töltsd ki az adataid, és szólunk amint nekiugorhatsz a tanulásnak!