De mi is az a konfliktus?
A latin confligere szó azt jelenti, hogy összecsap. „A konfliktus olyan egyének vagy társadalmi csoportok közötti ütközés, amely mögött igények, szándékok, vágyak, törekvések, érdekek, szükségletek, nézetek, vélemények, értékek szembenállása húzódik meg (Szekszárdi 1995, 1996)”.
A magánéletben és a munkahelyünkön is gyakran szembesülünk olyan helyzettel, amiben a résztvevő felek nem tudják hatékonyan feloldani a köztük feszülő konfliktust. Legtöbben már gyermekkorban egy adott mintát követve kezdjük elsajátítani a konfliktuskezelési technikákat, ami többféle lehet, tehát azt visszük tovább, amit otthon láttunk. Ez lehet destruktív (a konfliktusban résztvevő felek a végén azt érzik, hogy vesztésre állnak, nincs lehetőség feloldásra, a konfliktusból káruk származik) vagy lehet konstruktív, tehát kialakul egy kölcsönös egyetértés a megfelelő nyitott kommunikáció hatására, a résztvevők pozitív érzelmekkel távoznak a helyzetből. Fontos, hogy megértsük milyen mintákat hoztunk otthonról. Ebben lehet segítségünkre egy konfliktuskezelési tréner vagy egy képzés, ahol a szükséges tudás birtokában teljesen más szintre tudjuk hozni a kommunikációs technikánkat. A destruktív konfliktusok egyik fő jellemzője, hogy a felek között már régóta fennáll egy elmélyült bizalomhiány, ami meggátolja a nyílt kommunikációt és az együttműködést is.
Egy adott konfliktusnak többféle kiváltó oka lehet. Nézzük a leggyakoribbakat:
- információ alapú (túl sok vagy túl kevés – azaz eltérő mennyiségű információ áll rendelkezésünkre)
- kapcsolati alapú (jellemzően kommunikációs vagy érzelmi zavarok vagy negatív viselkedés)
- érték alapú (különböző alapértékek, vagy kulturális eltérések)
- strukturális alapú (források eltérő hozzáférhetősége, egyenlőtlen hatalommegosztás)
- érdek alapú (ilyen lehet akár a kollégák közötti versengés)
Miben segít majd számodra a konfliktuskezelés tréning?
Életünk során nem csak magánéleti, hanem munkahelyi konfliktusok is felléphetnek, ami hatékony kezelés nélkül hamar problémákat okozhat. A konfliktuskezelés tréning segítségével olyan hasznos technikákat sajátíthatunk el, ami a gyakorlatban is könnyen használható. Különböző nehéz helyzetek felismerése, hatékony megoldása nem csak üzleti világban válik majd a javunkra, hanem az otthonunkban is. A konfliktuskezelés különböző technikákat ad a kezünkbe, hiszen nem minden konfliktust tudunk ugyanazzal a metódussal feloldani.
Nézzük, milyen konfliktuskezelés technikákat ismerünk!
- Elkerülés (ez az egyik leggyakrabban használt destruktív konfliktuskezelési módszer)
- Független döntés (konfliktus során az egyik fél kommunikáció nélkül dönt és megvalósít)
- Tárgyalás (résztvevők leülnek és megbeszélik a lehetséges megoldásokat)
- Mediáció (a felek bevonnak egy harmadik független személyt)
- Arbitráció (egyéni döntés alapján bevonnak egy harmadik személyt, akitől a döntést várják)
- Litigáció (a felek hivatalos, jogi utón próbálnak megegyezésre jutni)
A konfliktuskezelési tréning segítségével megismerhetünk 5 fajta konfliktusmegoldási stílust:
- Elkerülő (elkerüli a problémát, nem szeretne önérvényesíteni)
- Versengő (konfliktusok versenyhelyzetek számára, nem együttműködő)
- Alkalmazkodó (nem önérvényesít, általában a másik fél van nyerő helyzetben)
- Kompromisszumkereső (közös nyereségre törekszik, együttműködő)
- Problémamegoldó (arra törekszik, hogy a közös nyerséget maximalizálja)
Láthatjuk, hogy mennyi hasznos információval gazdagodhatunk a tréning során. Nem csak a munkahelyi konfliktusok nyernek majd új értelmet számunkra. A konfliktuskezelés tréning abban is segít, hogy nehéz vagy feloldhatatlannak tűnő helyzetekből képes legyél előnyt kovácsolni.
Miről fog szólni a tanfolyam?
- Konfliktusok fajtái
- Konfliktus kezelési módok
- Konfliktusok pozitív és negatív hatásai
- Miért szoktuk elkerülni a konfliktust?
- Hogyan előzzük meg a konfliktust?
- Eric Berne – énállapotok (felnőtt/szülő/gyermek)
- Szeretetnyelvek
- Tudatosság növelése
- Konfliktusok szintjei
- Kommunikáció, ami megelőzi a konfliktust
- Asszertivitás
- Hogyan tudsz nyugodt maradni egy konfliktus alkalmával?
- Értő figyelem, én-üzenetek, visszajelzés
- Mély megértés
- További technikák
- Ezeket kerüld el
- Időzítés fontossága
- Munkahelyi konfliktuskezelés
- Így előzd meg a konfliktust a főnököddel
- Így old meg a konfliktust a főnököddel
Milyen pozitív hatása lesz a tanfolyamnak?
A online tréningek azért is hasznosak, mert akár az otthonunk kényelméből élvezhetjük és semmi más nem szükséges csak internet, egy toll és egy papír. A képzés elsősorban azoknak ajánljuk, akiknek nehézséget okozott a konfliktuskezelés és eszköztelennek érezték magukat, vagy azoknak akik tisztában voltak az alapokkal, de nem tudták a gyakorlatban használni eddig az asszertív kommunikációt. Ha eddig úgy érezted, hogy kicsit elveszett vagy, nem tudsz kiállni önmagadért, vagy esetleg túl agresszív módszerekkel éltél, akkor a nyílt kommunikáció lesz a megoldás számodra.
Pár jó tanács azok számára akiknek a konfliktuskezelés a vakfoltja:
- Ismerd fel, hogy éppen konfliktusban vagy!
- Ha a másik éppen siet, ne tartsd fel, tűzzetek ki egy megfelelő időpontot!
- Ne a másik hibáit sorold, inkább saját magadról beszélj ” Én így érzem, én így gondolom…”
- Az aktív hallgatás mindig bevált módszer, ajánljuk a használatát! Bólogass, teremts szemkontaktust!
- Ha nem érted, hogy másik fél mit szeretne közölni, kérdezz bátran!
- Ne szakítsd félbe a másik személyt és ne emeld fel a hangod!
Kiknek nyújt megoldást konfliktuskezelés tréning?
A konfliktuskezelés tréning azok számára lehet tökéletes választás, akik nem szeretnének feltétlenül személyesen tréner segítségét igénybe venni, inkább az online tréning előnyeit szeretnék kihasználni. Ez a konfliktuskezelési tréning profi szakmai anyag, tele hasznos gyakorlati praktikákkal. Azoknak segít, akik a a munkában vagy magánéletben szeretnék a tréning gyakorlati oldalát kihasználni, esetleg saját vállalkozásban dolgoznak (Kft, egyéni vállalkozás) és az ott dolgozók számára képzés formájában átadni a tudást. Mindez egy személyes képzési díj töredékért lehet a tiéd!
Milyen pozitív hatásokra számíthatsz a tréning után?
- Hatásosabban kommunikálsz majd a képzés után!
- Képes leszel hatékonyan felismerni egy – egy konfliktust!
- A képzés segít a figyelmed és az empátiás készséged fejlesztésében!
- Ötletgazdag megoldásokkal állsz majd elő egy konfliktus alkalmával.
- Nem csak a munkában, hanem a magánéletben is hatékonyan, nyíltan kommunikálsz majd!